Irányítók-wiki
Advertisement

Szem előtti elrejtésnek hívjuk azt a technikát, amikor tudatosan kihasználják, hogy egy kép egy részén nyilvánvalóan ott levő, ám oda nem illő dolog a nézőjében azáltal az önkéntelen belső feltételezés által észrevétlen maradhat, miszerint "az nem is lehetne ott" (irreleváns, nincs ott keresni valója), ezért helyette a figyelemnek csak ésszerűen meghatározható dolgokon a helye (figyelem-irányítás lehetősége!), illetve ha a részletet észre is veszi, jelentősségét lekicsinyli (lásd: disszociáció).

Például filmekben csak a párbeszédeket hallgatjuk, és a háttérzajokkal nem foglalkozunk, vagy a szereplők között lejátszódó interakciókat, eseményeket figyeljük, és nem a (filmekben egyébként irányítható!) hátteret, amit "természetesen véletlenszerűnek" vélünk, vagy fogunk fel.

E technika rendkívül alkalmas a tudatalatti üzenetek az (emberi) elmébe ültetésére (bővebben lásd ott!), ezen kívül "rejtett" üzenetek közlésére is, főleg a nem várt médiumokon (pl. filmek, reklámok) keresztül.

(A technika alól kivételt képez pl. az okkult szimbólumok használata, ekkor ugyanis a felismerést más tényezők akadályozzák.)

Példák konkrét esetekre[]

Advertisement